Kenapa Penting Menggunting Episiotomi Semasa Melahirkan Anak

Sebagai seorang wanita yang pernah melahirkan anak secara normal, bagi saya perkara yang mengerikan adalah semasa menjahit episiotomi. Ada sesetengah wanita yang tidak sakit semasa proses menjahit luka episiotomi dan ada yang lebih beruntung tidak perlu dijahit kerana kemungkinan luka hanya sedikit dan tidak mengalami koyakkan atau digunting bahagian episiotomi.

Kenapa Perlu Menggunting Episiotomi?

Kenapa Doktor atau bidan bersalin terpaksa menggunting episiotomi? Episiotomi adalah salah satu cara untuk membuka jalan keluar lebih lebar kepada bayi, bagi mempercepatkan proses kelahiran. Walaupun kita rasa sangat sengsara apabila terpaksa digunting bahgian episiotomi ketahuilah bahawa ada kebaikannya.

  • Episiotomi terpaksa digunting adalah kerana jika bahu bayi tersangkut dan memanjangkan proses kelahiran, ada kemungkinan saiz bayi besar.
  • Janin dalam keadaan stress dan doktor membantu proses kelahiran berlaku dengan cepat.
  • Episiotomi perlu dilakukan jika kelahiran bayi dibantu dengan forsep atau vakum.
  • Daerah otot-otot perineum sangat kaku, sehingga kemungkinan Anda akan mengalami luka yang lebih luas diperineum atau labia (lipatan disisi kanan dan kiri vagina) jika tidak dilakukan episiotomi.

Koyakkan luka yang memerlukan jahitan

koyakkan tanpa bantuan menggunting Episiotomi adalah sangat berisiko. Koyakkan berisiko apabila terjadi darjah ketiga dan darjah keempat. Semasa proses meneran, hendaklah dlakukan dengan teknik meneran dengan betul, supaya koyakkan tidak terlalu besar. Koyakan dihitung mengikut empat darjah:

  • Darjah pertama: satu koyakan kecil pada kulit yang lazimnya pulih sendiri dan tidak memerlukan jahitan.
  • Darjah kedua: koyakan yang lebih mendalam yang melibatkan otot-otot dan kulit, dan biasanya memerlukan jahitan.
  • Darjah ketiga: koyakan mendalam yang melibatkan kulit dan otot-otot perineum. Koyakan itu juga melibatkan otot-otot yang mengelilingi anus dan selalu memerlukan jahitan.
  • Darjah keempat: koyakan parah yang melebihi paras otot-otot anus anda. Koyakan mungkin sejauh bahagian usus yang terletak selepas anus, dan selalu memerlukan jahitan.

hah! selepas baca risiko kalau tak gunting episiotomi mesti rasa elok la gunting, koyak comel lepas tu jahit cantik-cantik dan yang penting jaga luka sebaik mungkin sekejap sahaja proses penyembuhan berlaku. Luka cepat sembuh dengan menjaga ruitn makanan berpantang dan mengamalkan vitamin sahaklee yang membantu luka bersalin cepat sembuh. Saya kurang dari 10 hari dah sembuh luka, benang semua dah tanggal.

Tips luka jahitan bersalin cepat sembuh

kebersihan

  •  Mandi sekurang-kurangnya satu kali sehari. Lap kering bahagian luka dengan tuala bersih.
  • Tukarlah tuala materniti anda secara kerap, supaya bahagian luka tidak terlalu lama terkena darah nifas yang mengakibatkan luka lambat kering. cuci tangan sebelum dan selepas anda melakukannya.
  • Dedahkan jahitan pada udara. Tanggalkan seluar dalam atau sarung, dan rehat di atas katil di atas sehelai tuala lama selama lebih-kurang 10 minit, satu atau dua kali sehari.

Senaman dan pergerakkan

  • Terus melakukan senaman lantai pelvis (kemutan). Anda mungkin terasa ini adalah perkara terakhir yang hendak dibuat. Namun, ianya penting buat kesihatan anda kini dan di kemudian hari. Ia akan mempercepatkan proses pemulihan dan mencegah kebocoran dari usus atau pundi kencing.
  • Dinasihatkan lakukan pergerakkan perlahan seperti berjalan supaya aliran darah menjadi lebih baik. Jangan takut untuk berjalan.
  • Elak dari duduk mencangkung atau bersila. Duduk sopan ya!

Permakanan

  • Minum banyak air dan makan makanan yang kaya serat. Ini boleh menolong anda mengelakkan sembelit.
  • Jika terasa ingin membuang hadas besar jangan takut untuk melakukannya. Sembelit akan berlaku jika najis disimpan terlalu lama. Keadaan ini akan membuatkan anda lebih tertekan.

tonton video pengalaman seorang ibu yang mengalami sembelit ketika berpantang. Fuhhh!! berpeluh dengar penagman beliau. Mujur saya tidak pernah mengalaminya.

  • Pilih makanan yang mengandungi zinc dan protein supaya membantu luka cepat sembuh. Tetapi bukan semua makanan yang mengandungi zinc dan protein boleh diambil. Banyak makanan yang perlu dielakkan atas faktor lain contohnya penyebab gatal pada luka.

Makanan tambahan untuk membantu Luka cepat sembuh

  1. Zinc complex
zinc1

Zinc complex shaklee

  • Zink adalah nutrien yang diperlukan untuk kekal sihat. Zink didapati dalam sel-sel di seluruh badan. Ia membantu sistem imun melawan menyerang bakteria dan virus .
  • Badan juga memerlukan zink untuk membuat protein dan DNA , bahan genetik dalam semua sel-sel. Semasa mengandung, bayi, kanak-kanak dan, badan memerlukan zink untuk membesar dan berkembang dengan betul.
  • Zink juga membantu luka sembuh dan adalah penting untuk deria rasa dan bau.

2. ESP (energizing Soy Protein)

esp

ESP

  • ESP ni membekalkan asid amino penting untuk pembinaan semula kulit, otot dan organ dan dalam masa yg sama mempercepatkan luka untuk sembuh dan mengurangkan parut.
  • Ibu yang bersalin ni mesti ada stretch mark kan? ESP boleh jugak membantu menghilangkan stretch mark ni tau! Penambahan jumlah kandungan protein dalam pemakanan untuk penyembuhan luka ni penting sangat. Sepatutnya penambahan kandungan protein dalam pemakanan kita ni adalah 2-3g protein pada setiap kilogram berat badan kita kalau nak sembuh luka cepat. Dan digalakkan ambil daging putih macam ikan, telur atau ayam. Atau dari sumber soya macam ESP.

Article Menarik Untuk Dibaca:

Sungguh rimas jika dibiarkan luka terus membataskan aktiviti kita. Untuk menguruskan diri sendiri dan bayi. Pengalaman saya mengamalkan set berpantang Shaklee luka saya cepat sembuh dalam masa seminggu. Alhamdulillah saya juga tidak pucat dan lesu. Pekara baik ini saya kongsikan dengan semua, supaya tidak tersiksa semasa berpantang.

Jadi bagaimana untuk mendapatkannya? Hanya selangkah sahaja lagi boleh menjadi milik anda dan membentu proses penyembuhan luka supaya sembuh dengan cepat.

fuziah Idris pengedar shaklee pulau pinang

 ATAU

HARGA ISTIMEWA JIMAT 15 – 20% DAN MENDAPAT
KEISTIMEWAAN KEAHLIAN SEUMUR HIDUP. DAFTAR AHLI UNTUK MAKAN SENDIRI
PENJIMATAN INI MEMBERI LEBIH NILAI KEPADA WANG ANDA!
pengedar shaklee penang-kepala batas, seberang jaya dan balik pulau
untuk info lanjut dan konsultasi PERCUMA hubungi saya:
Jangan ragu-ragu untuk bertanya, saya sedia membantu.
Call/Sms/Whatsapp: 017-4009734
khidmat nasihat percuma untuk pelanggan saya sahaja.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CommentLuv badge